بررسی ریخت شناسی «عبث الاقدار» نجیب محفوظ بر اساس نظریة پراپ
نویسندگان
چکیده
نخستین تلاش های روایت شناسان برای تدوین قانونی ثابت برای بررسی قصه ها از زمان ارسطو آغاز شد و سرانجام در قرن بیستم، با ظهور فرمالیست ها گسترش یافت و شکل قانونمند و سازمان یافته ای پیدا کرد. ولادیمیر پراپ، از نخستین کسانی است که پس از تلاش های فراوان برای بررسی قصه ها و الگوی حاکم بر آنها توانست عناصر ثابت در ساختار قصه ها را شناسایی و ارائه کند. بر اساس نظر پراپ، قصه های پریان از نظر قهرمانان و عملکردشان به رغم تنوع ظاهری، یگانگی و انسجام ساختاری دارند و همه کارکرد آنها به 31 کارکرد محدود می شود. یافته های او، سرمشق بسیاری از منتقدان و پژوهشگران ادبی در تحلیل داستان قرار گرفت و بسیاری از محققان عرب نیز از شیوة پراپ در آثار و پژوهش های خود بهره بردند. یکی از نویسندگانی که از روش پراپ تأثیر پذیرفت، نجیب محفوظ است. او در آثارش از عناصر فرهنگ عربی در کنار اَشکال فرهنگ غربی بهره برده است. ازآنجایی که میان ساختار رمان عبث الاقدار و قصه های پریان وجوه مشترکی وجود دارد، این پژوهش می کوشد تا این روایت را با هدف ارزیابی کارایی و قابلیت الگوی پراپ در تحلیل ریخت شناسانة این روایت، تحلیل و بررسی کند. نتایج به دست آمده نشان می دهد این رمان با دستاورد پراپ همخوانی دارد؛ اما در عبث الاقدار برخلاف تکثر و تنوع ظاهری، تعداد عملکردها محدود و توالی آنها بسیار به هم شبیه است و درمجموع می توان گفت روایت عبث الاقدار و افسانه های پریان، ساختار واحدی دارند.
منابع مشابه
بررسی ریختشناسی «عبث الاقدار» نجیب محفوظ بر اساس نظریة پراپ
نخستین تلاشهای روایتشناسان برای تدوین قانونی ثابت برای بررسی قصهها از زمان ارسطو آغاز شد و سرانجام در قرن بیستم، با ظهور فرمالیستها گسترش یافت و شکل قانونمند و سازمانیافتهای پیدا کرد. ولادیمیر پراپ، از نخستین کسانی است که پس از تلاشهای فراوان برای بررسی قصهها و الگوی حاکم بر آنها توانست عناصر ثابت در ساختار قصهها را شناسایی و ارائه کند. بر اساس نظر پراپ، قصههای پریان از نظر قهرمانان و...
متن کاملبررسی رمان «یوم قتل زعیم» نجیب محفوظ بر اساس نظریة ریختشناسی پراپ
تحلیل و بازخوانی داستانها و روایتها با هر عنوانی از زمان ارسطو آغاز شد و در ابتدای قرن بیستم با ظهور فرمالیستها شدت یافت. در همین زمان، ولادیمیر پراپ، با الگو گرفتن از همین روایتشناسان، روشی برای بررسی داستانها طرح کرد. پراپ دریافت قصههای پریان، به رغم تکثر و تنوع ظاهری، از نظر قهرمانان و عملکردهای آنها، دارای نوعی وحدت و همانندی است و تمامی کارکردهای موجود در قصه به سیویک عملکرد محدود ...
متن کاملبررسی رمان «یوم قتل زعیم» نجیب محفوظ بر اساس نظریة ریختشناسی پراپ
تحلیل و بازخوانی داستانها و روایتها با هر عنوانی از زمان ارسطو آغاز شد و در ابتدای قرن بیستم با ظهور فرمالیستها شدت یافت. در همین زمان، ولادیمیر پراپ، با الگو گرفتن از همین روایتشناسان، روشی برای بررسی داستانها طرح کرد. پراپ دریافت قصههای پریان، به رغم تکثر و تنوع ظاهری، از نظر قهرمانان و عملکردهای آنها، دارای نوعی وحدت و همانندی است و تمامی کارکردهای موجود در قصه به سیویک عملکرد محدود ...
متن کاملتحلیل السُّمان و الخَریف نجیب محفوظ با رویکرد ریخت¬شناسی
چکیده تلاش روایتشناسان برای رسیدن به الگویی ثابت بهمنظور بررسی داستانها و روایتها در آغاز قرن بیستم با ظهور فرمالیستها شدت یافت. در همین زمان ولادیمیر پراپ، مردمشناس صورتگرای روسی با الگو گرفتن از همین روایتشناسان روشی برای بررسی داستان طرح کرد. پراپ دریافت که قصههای پریان بهرغم تکثر و تنوع ظاهری، از نظر قهرمانان و عملکردهای آنها نوعی وحدت و همانندی دارد و تمامی کارکردهای موجود در ق...
متن کاملریخت شناسی خواب نگارههای شاهنامهی تهماسبی بر اساس نظریه پراپ
از مباحث مهم نگارگری، بررسی شکلشناسانهی عناصر تصویری و کارکرد آنها در پیشبرد روایت تصویری است. این پژوهش، با هدف دستیابی به این مهم، خوابنگارههای شاهنامه تهماسبی را مورد بررسی ریختشناسانه قرار داده است. لذا این سؤال را طرح کرده است؛ عناصر سازندهی نگارههای شاهنامهی تهماسبی در بازتولید موضوع خواب و رؤیا چه کارکرد و خویشکاریای دارند؟ این تحقیق از زاویهای نو به موضوعی ...
متن کاملتحلیل السُّمان و الخَریف نجیب محفوظ با رویکرد ریخت¬شناسی
چکیده تلاش روایتشناسان برای رسیدن به الگویی ثابت بهمنظور بررسی داستانها و روایتها در آغاز قرن بیستم با ظهور فرمالیستها شدت یافت. در همین زمان ولادیمیر پراپ، مردمشناس صورتگرای روسی با الگو گرفتن از همین روایتشناسان روشی برای بررسی داستان طرح کرد. پراپ دریافت که قصههای پریان بهرغم تکثر و تنوع ظاهری، از نظر قهرمانان و عملکردهای آنها نوعی وحدت و همانندی دارد و تمامی کارکردهای موجود در ق...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمهجلد ۱۲، شماره ۳۸، صفحات ۲۱-۴۲
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023